sobota, 30 maja 2015

Wątróbka - samo zdrowie?

 
Nie każdy ją lubi, ale dlaczego warto ją jeść?
 
 
Znakomite źródło żelaza:
W zaledwie stugramowej porcji wątróbki drobiowej znajduje się niemal 10mg żelaza, czyli aż dwadzieścia razy więcej niż w piersi z kurczaka! Dla przypomnienia dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi u mężczyzn 12mg, a u kobiet 18mg. Zazwyczaj mężczyźni nie mają problemów by dostarczyć odpowiednią ilość tego pierwiastka, ale w przypadku kobiet pokrycie wymagań ustrojowych bywa trudne, zwłaszcza w przypadku wysokiej aktywności fizycznej, która dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Włączenie do diety wątróbki to znakomity sposób by ten problem rozwiązać.
 
Dostarcza solidnej dawki cynku:
Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego odpowiednia podaż jest niezbędna między innymi dla utrzymania w dobrej kondycji układu immunologicznego, jak i zapewnienia odpowiednich warunków dla syntezy androgenów takich jak testosteron. W stugramowej porcji wątróbki znajduje się ponad 3,5mg tego pierwiastka, co pozwala pokryć w około 30% dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej.
 
Bogactwo witamin z grupy B:
Wątróbka drobiowa dostarcza potężnej dawki pakietu witamin z grupy B, zwłaszcza kobalaminy (witamina B12), ryboflawiny (witamina B2) oraz niacyny (witamina B3). Witaminy z grupy B uczestniczą w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek, są niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów energetycznych,. Organizm potrzebuje  ich dla efektywnej naprawy mikro-uszkodzeń włókien  mięśniowych. Osoby aktywne fizycznie mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na te witaminy i powinny umieścić diecie obfite ich źródła, takie jak wątróbka.
Zawiera ważną witaminę B12, czyli kobalaminy, która:
* Wykorzystywana jest przy tworzeniu białych i czerwonych ciałek krwi.
 * Bierze udział w wielu procesach biochemicznych, np.: syntezie DNA, białek szpiku, w tworzeniu osłonek mielinowych nerwów.
* Jej niedobór przyspiesza procesy starzenia się organizmu, który łatwo ulega infekcjom.
* Mogą też wystąpić objawy ze strony układu nerwowego: zmęczenie, zaburzenia czucia, drętwienie kończyn. Wśród obserwowanych objawów są też problemy z pamięcią, depresja i bóle głowy. W takich przypadkach zalecane jest podawanie pacjentowi witaminy B12 w zastrzykach.
 
Źródło wysoko jakościowego białka:
W stugramowej porcji wątróbki jest około 19g protein o wysokiej wartości biologicznej, które w porównaniu do białek mięsnych charakteryzuje się jedynie trochę niższą zawartością aminokwasów siarkowych.
 
Jak widać warto jeść wątróbkę.
 
A tu kilka przepisów:
 
Wątróbka drobiowa z cebulą
 
 
 
 
Życzę smacznego i przede wszystkim dużo zdrowia :D

3 komentarze :

  1. ja bardzo lubię wątróbkę:) smażoną z cebulką:)

    OdpowiedzUsuń
  2. watrobka jest zdrowa i warto ja jesc :)

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka