niedziela, 2 lipca 2017

Jak ważna jest ochrona przeciwsłoneczna?

Ochrona przeciwsłoneczna jest bardzo ważna, zwłaszcza teraz, gdy oficjalnie już mamy lato. Większość z nas często o zapomina o używaniu preparatów z filtrami chroniącymi przed szkodliwymi czynnikami słońca. 

Na początek pokażę Wam ciekawy film, na który natknęłam się kilka dni temu. Doskonale obrazuje, jak szkodzimy swojej skórze nie używając kremów z filtrem. 


Myślę, że nikt z nas nie chciałby, żeby jego skóra tak wyglądała. 

Promieniowanie słoneczne dzielimy na: 

  • UVA
  • UVB
  • UVC
Jak działa promieniowanie UVA?
  • pobudza wytwarzanie barwnika przez melanocyty 
  • w małym stopniu pobudza powstawanie rumienia
  • może powodować reakcję alergiczną skóry na słońce (zaczerwienienie i swędzenie)
  • odpowiada za fotostarzenie się skóry i uszkadza włókna kolagenowe
  • jest wytwarzane przez lampy w solariach 
PROMIENIOWANIE UVA DOCIERA NA ZIEMIĘ NAWET, GDY SŁOŃCE JEST ZA CHMURAMI! 
Dlatego kremy z filtrem należy używać również zimą i w pochmurne, deszczowe dni. 

Jak działa promieniowanie UVB?
  • stymuluje wytwarzanie pigmentu 
  • powoduje efekt opalonej skóry 
  • stymuluje wytwarzanie witaminy D w skórze 
  • powoduje oparzenia słoneczne 
OPALENIZNA TO TAK NAPRAWDĘ REAKCJA OBRONNA SKÓRY NA ZBYT WYSOKĄ DAWKĘ PROMIENIOWANIA UVB! 

Jak działa promieniowanie UVC?
Promieniowanie UVC jest całkowicie pochłaniane przez warstwę ozonową, przez co nie jest szkodliwe dla skóry. 

Skutki promieniowania UV:
  • rak skóry 
  • oparzenia 
  • efekt fotostarzenia się skóry 
Żeby uniknąć niepożądanych skutków należy cały rok stosować kremy z filtrami UV.

Podział filtrów: 
  • fizyczne (mineralne) - blokują, odbijają i rozpraszają promienie UV
  • chemiczne - silnie absorbują promienie UV
SPF - wskaźnik ochrony przed UVB: 
  • 6-10 - niski stopień ochrony 
  • 15-25 - umiarkowany stopień ochrony 
  • 30-50 - wysoki stopień ochrony 
  • 50+ - bardzo wysoki stopień ochrony 

PDD - wskaźnik ochrony przed UVA. 
Wysoką ochronę przed UVA wynosi PDD 42.

Nakładanie kremu z filtrem należy ponawiać co 3-4 godziny!

Oleje i ich faktory SPF: 
  • olej malinowy/z pestek malin - SPF 30-50
  • olej marchewkowy/ z nasion marchwi - SPF 30-40 
  • olej z kiełków pszenicy - SPF 20 
  • olej z orzechów laskowych - SPF 15 
  • olej sojowy - SPF 10 
  • masło shea/karite - SPF 10 
  • oliwa z oliwek - SPF 7
  • olej makadamia - SPF 6
  • olej rycynowy - SPF 6
  • olej konopny - SPF 6
  • olej ze słodkich migdałów - SPF 5
  • olej jojoba - SPF 4 
  • olej sezamowy - SPF 4
  • olej awokado - SPF 4-15
  • olej kokosowy - SPF 2-10
Jakich produktów używam? 
Ze względu na to, że mam dość jasną skórę ze skłonnością do piegów i rude włosy, a do tego moja skóra prawie się nie opala (no chyba, że na czerwono XD) to stosuje kremy z filtrem od 30 wzwyż. 
Dość trudno zleźć mi kremy do ciała z SPF 50, które nie kosztowałyby majątku, dlatego używam tych 30. Wystarczają, ale muszę dokładać co jakiś czas. Na szczęście tylko plecy i dekolt oraz brzuch mam tak wrażliwe. Reszta ciała jest mało podatna na oparzenia. Na twarz oraz wspomniane części wrażliwe nakładam kremy z SPF 50+. 




Jakich produktów używacie? Pochwalcie się linkami do Waszych postów w komentarzach :)

Pozdrawiam i życzę bezpiecznego opalania!



4 komentarze :

  1. Ja bardzo nie lubię filtrów :D I w sumie nie używam ich zbyt często ! Dopiero w tym roku zaczęłam do tego przykładać większą uwagę ! :D Chyba dojrzałam ! :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja aktualnie stosuję 30 na ciało.

    OdpowiedzUsuń
  3. z tym opalaniem to nie ma co przesadzac zwlaszcza trzeba uwazac na buzie i ja nawet zakrywac.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze że o tym napisałaś.ochrona przed słońcem to bardzonwazna sprawa. Ja stara baba a w tym roku spaliłam sobie kark. Chwila nieuwagi i bęc

    OdpowiedzUsuń

Szablon dla Bloggera stworzony przez Blokotka